وزیرآموزش و پرورش در نشست با استانداران سراسر کشور:
تکریم معلم راهی برای حل مشکلات است /آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است
علیرضا کاظمی وزیرآموزش و پرورش در جلسه امروز که با حضور وزیر کشور و استانداران سراسر کشور در سالن پیامبراعظم(ص) وزارت کشور با هدف هم اندیشی و هماهنگی های لازم جهت بازگشایی مدارس در مهرماه برگزار شد؛ گفت: خوشحالم در اولین جلسه استانداران کشور به عنوان یک معلم وبه نمایندگی از جامعه معلمان حضور دارم. بدون شک حضور دکتر مومنی را در وزارت کشور فرصت ارزشمندی برای رفع چالش های موجود می دانم.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،وزیر آموزش و پرورش خطاب به استانداران با اشاره به اینکه شما به عنوان راهبران تعلیم و تربیت در استان ها مشغول فعالیت هستید؛ بیان کرد: امروز آموزش و پرورش نیازمند حمایت همه جانبه شماست.
وی ادامه داد:بالاترین ماموریت خداوند به بندهاش،معلمی است و بالاترین ویژگی نبی اکرم(ص) نیز معلمی و هدایت بوده است.
کاظمی مهترین ماموریت انبیا را تعلیم و آموزش عنوان کرد و گفت هیچ جامعه ای مسیری ارزانتر و پایدارتر برای دستیابی به تمدن را نمی یابد؛ مگر آنکه از مسیر یادگیری و آموزش باشد. هیچ سرمایه گذاری نیز بهتر و پایدارتر از سرمایه گذاری در حوزه تعلیم و تربیت نیست. این ادبیاتی است که همه ما درک مشترکی نسبت به آن داریم.
کاظمی تاکید کرد: تمام بحران ها و آسیب های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در میان نسل نوجوان و جوان جامعه می بینیم مربوط به غفلت از تعلیم و تربیت است .
وی ادامه داد: باور تعلیم و تربیت و نقش آن، بخش مهمی از فهم موضوع است که در اندیشه و رفتارهای ما هنوز شکل نگرفته است.
وزیرآموزش و پرورش افزود: امروز تمام آسیب های تولید شده در جامعه ناشی از غفلت از نظام آموزش و پرورش دغدغه مند است .
کاظمی با اشاره به اینکه گام اول غفلت،کوچک انگاری نظام تعلیم و تربیت است؛ بیان کرد:این موضوع برای آموزش و پرورش یک درد محسوب می شود. اینکه ما در گفتار به آن اذعان می کنیم ولی در عمل توجهی نمی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش دستگاه فرابخشی و ملی است بیان کرد: در این زمینه مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمایشات ارزشمندی داشته اند که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.
وی به راه برون رفت از این مسیر پرچالش اشاره کرد و گفت:راه برون رفت این است که باید در باورها و اندیشه های ما آموزش و پرورش جاری و ساری باشد.باید درگفتار و در عمل نظام تعلیم و تربیت را در صدر بنشانیم و به مسائل آن توجه کنیم .
به گفته کاظمی؛آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک میان حاکمیت،دولت و ملت است و به سهولت تمام پیام حاکمیت و دولت را به ملت منتقل می کند .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز به عنوان یک سرباز در خدمت استانداران هستم گفت:انتظار می رود استانداران با همه ظرفیت به کمک این وزارتخانه بیایند زیرا مشکلات در این حوزه بسیارند و یک نهاد به تنهایی از پس آن بر نمی آید . باید در آستانه آغاز سال تحصیلی در پروژه مهر به عنوان بزرگترین پروژه ملی کشور کنار یکدیگر باشیم .
کاظمی بیان کرد:شروع سال تحصیلی بدون وجود مشکلات سال های گذشته یا با حداقل چالش ها، مهمترین راهبرد و استراتژی وزارت آموزش و پرورش است و تمام تلاش براین است تا بازگشایی آرام و بدون دغدغه باشد .
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش از دو موضوع نیروی انسانی و اعتبار رنج می برد بیان کرد: استانداران انتظار می رود از مدیران کل آموزش و پرورش در آستانه مهرماه حمایت ویژه کنند؛
به گفته وی در آستانه مهر با ورد ۸۰ هزار نیرو بخشی از مشکلات نیروی انسانی کاهش می یابد و بخش دیگری از آن توسط بکارگیری بازنشستگان انجام خواهد شد .
کاظمی به پروژه های آماده افتتاح اشاره کرد وافزود:بیش از ۸ هزار کلاس درس و ۱۳۰۰ پروژه آماده افتتاح است؛ هرچند اشکالات جزیی دارند که به امید خدا با حمایت شما و استفاده از ظرفیت های استانی در مهر ماه افتتاح خواهند شد.
کاظمی افزود: بازگشایی مدارس دو بعد دارد یک بعد آن سخت افزاری است ویک بعد روانی. که روی این بعد کمتر کار کردیم.
در گردهمایی اخیر هم گفتم که ارزش جو روانی و عاطفی از حوزه سخت افزاری بیشتر است.
بنابراین باید با ایجاد فضای همدلی با مدیران و معلمان در بخش های مختلف و آمادگی خانواده ها و برگزاری یک جلسه طراحی مانور بازگشایی می توانیم این مسیر را هموار کنیم.
وی با تاکید بر کرامت و عزت معلمان افزود: معلمان عزیز ثابت کرده اند که اگر پای معلمان بایستیم آنهاجانشان را هم فدای نظام تعلیم و تربیت می کنند. از مدیران کل آموزش و پرورش استان ها خواسته ام معلمان را دعوت کنید با آنها گفتگو کنید و با همفکری بر مشکلات فایق آیید.
وی همچنین افزود:اخیرا بخشنامه ای برای بازنشستگی فرهنگیان ابلاغ شده بود که سبب دلخوری و نارضایتی این عزیزان شد. روز گذشته این بخشنامه را لغو کردیم. جالب اینکه پس از لغو آن تاکنون قریب به ۳۰ هزار معلم بازنشسته برای همکاری در آغاز مهرماه ثبت نام و اعلام آمادگی برای همکاری مجددکرده اند.
به گفته کاظمی تکریم معلم راهی برای حل مشکلات است و بزرگترین ابزار نرم افزاری و سخت افزاری محسوب می شود.
پس از صحبت های وزیر آموزش و پرورش برخی از استاندارن مطالبی را بیان و بر بازگشایی هر چه بهتر پروژه مهر تاکید کردند .
در ادامه جلسه دکتر کاظمی پس از شنیدن سخنان استانداران از حمایت های آنها ابراز خرسندی کرد و گفت:در حال برنامه ریزی برای حضور در تمامی استان ها هستم .
وی با اشاره به اینکه بخشی از ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت مختص به عدم اجرای کامل سند تحول است؛بیان کرد:در خصوص سند تحول و رویکردهای و سیاست ها و مدل مواجه و استقرار آن آمادگی دارم تا در جلسه ای مناسب توضیحاتی مبسوط ارایه دهم.
وی با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات و احصای آن، استانها را به سه گروه تقسیم کرده ایم گفت: بناست در خصوص استان هایی که با بحران مواجه هستند شخصا ورود کنم.
وزیر کشور در جمع استانداران:
کیفیت بازگشایی مدارس در اول مهر ماه باید دغدغه مهم همه استانداران باشد/مشکلات فرادستگاهی آموزش و پرورش باید توسط استانداران پیگیری و رفع شود
همچنین اسکندر مومنی، وزیر کشور در این جلسه با اشاره به تمهیدات بازگشایی مهرماه گفت: بازگشایی مدارس در مهرماه نقطه عطفی در تقویم کشور محسوب می شود و آغاز سال تحصیلی نیز روز مهمی برای دانش آموزان و اولیای آنها و فرهنگیان محترم محسوب می شود .
وی در ادامه با اشاره به دغدغه های والدین و دانش آموزان همزمان با بازگشایی مدارس ادامه داد:موضوع سرویس مدارس و ترافیک در شروع مهرماه چالش هایی برای خانواده ها محسوب می شود که لازم است استانداران و معاونین محترم با برگزاری جلسات شورای آموزش و پرورش و شورای عالی ترافیک به کاهش دغدغه ها در این زمینه کمک کنند.
مومنی افزود:برخی مشکلات توسط وزارت آموزش و پرورش قابل رفع است؛لیکن برخی مشکلات به دست دستگاه های دیگر رفع می شود. بنابراین انتظار می رود در این خصوص استانداران با جدیت ورد کنند تا مشکلات مرتفع شود .
وی با اشاره به اینکه این دعوت و نشست پیام فرهنگی برای همه جامعه دارد؛بیان کرد:معتقدم موضوع آموزش و پرورش هم یک مسئله درازمدت است و هم یک موضوع لحظه ای و فوری. هر کاری در این زمینه انجام شود نتیجه اش هم به فوریت دیده می شود. بنابراین در این زمینه باید اهتمام ویژه داشت.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش ۱۶ میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی را در مجموعه خود دارد بیان کرد: دوبرابر این جمعیت را والدین تشکیل می دهند و به نوعی می توان گفت این وزارتخانه ای است که با حداقل ۵۰ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ارتباط دارد.
وی خطاب به استانداران تاکید کرد: به عنوان یک دستور درون سازمانی می گویم که باید تفاهم و توافقی با آموزش و پرورش طبق شاخص های معین زمانبندی صورت بگیرد و شاخص ها تبادل شود تا پس از انجام کار بر اساس شاخص ها از نظر کیفی میزان موفقیت ها مشخص شود.